W naszej szkole prowadzone są zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego.
Rewalidacja (łac. re – znów, valius – mocny) jest to całokształt podejmowanych i usystematyzowanych działań, mających na celu przywrócenie człowiekowi niepełnosprawnemu (również intelektualnie) możliwie pełnej sprawności. Jest to proces edukacyjny, terapeutyczny i wychowawczy z zaplanowanymi celami, uwzględniającymi wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną.
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
- maksymalne usprawnianie tych wszystkich funkcji fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone,
- optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych, defektów i zniekształceń,
- kompensowanie, czyli wyrównanie przez zastępowanie,
- dynamizowanie rozwoju – stymulowanie.
Cele oddziaływań rewalidacyjnych:
- uzupełnianie braków w wiedzy szkolnej,
- usprawnianie ruchowe i manualne,
- rozwijanie i usprawnianie funkcji psychoemocjonalnych,
- rozwijanie sfery społecznej i komunikacji,
- wspomaganie rozwoju umiejętności szkolnych,
- rozwijanie i korekta sprawności werbalnych,
- rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
- rozwijanie samodzielności i zaradności życiowej.
W ZSS realizowane są następujące zajęcia rewalidacyjne:
- zajęcia glottodydaktyki,
- zajęcia korekcyjno-usprawniające umiejętność czytania, pisania i liczenia,
- zajęcia stymulujące rozwój psychofizyczny,
- zajęcia programami multimedialnymi,
- zajęcia kształtowania komunikacji społecznej,
- zajęcia korekty wad postawy,
- zajęcia muzyki z rytmiką,
- zajęcia korekty wad wymowy,
- zajęcia audio-psycho-lingwistyczne metodą A. Tomatisa,
- zajęcia integracji sensorycznej SI,
- zajęcia taneczne z elementami kinezjologii edukacyjnej Dennisona,
- zajęcia korekcyjno-wyrównawcze z języka polskiego,
- zajęcia kształtujące umiejętności matematyczno-przyrodnicze,
- zajęcia korekcyjno-wyrównawcze z matematyki,
- zajęcia korekcyjno-wyrównawcze z języka niemieckiego,
- zajęcia kształtujące umiejętności techniczne,
- zajęcia rozwijające samodzielność i zaradność życiową,
- zajęcia usprawniania technik szkolnych.